Gjesteutstiller sommeren 2022:
Inger Anne Utvåg
«Lyriske flater - fra båtrya til dekorativ tekstil»
Åpning av utstilling lørdag 25. juni kl 12.00
Inger-Anne Utvåg
Født i Tromsø 1951
Vokste opp i Harstad. Hun debuterte med tekstilkunst i Tromsø i 1982 og debuten fikk bred omtale i nasjonal presse og NRK.
Inger Anne Utvåg er innkjøpt av offentlige institusjoner, store samlinger og private samlere. Hun har deltatt på en rekke kollektive utstillinger og hatt mange separatutstillinger i løpet av mer enn 40 år. Hun har hatt utstillinger i Skandinavia og i Europa, har mottatt stipendier og hatt studie/studieopphold i Paris og Japan. Det er skrevet faglige artikler om hennes arbeider i bøker og fagskrifter, også i USA. Inger Anne Utvåg har hatt en rekke store utsmykningsoppdrag, blant annet for Statoil (Snøhvit), Melkøya.
Hun sier dette om sitt arbeide:
Jeg har siden studietiden vært opptatt av den nordiske flossvevingen og båtryene, spesielt båtryene fra Nord-Norge. Med utgangspunkt i de nordnorske båtryene, la jeg ut på min "teppereise" for mer enn 40 år siden.
For meg har denne reisen handlet om spennende arbeid i veven og mye glede. Den handler også om hjemsted, tilhørighet, kulturhistorie, kvinnehistorie og kystkultur.
Mine røtter og ny kunnskap har alltid vært utgangspunkt for nysgjerrighet og utvikling. Over tid har jeg tatt i bruk utradisjonelle materialer for å oppnå nye uttrykk. Flossteknikken er den opprinnelige, med mulige variasjoner; kort. lang floss, tett/glissent floss.
Kombinasjonen av flossteknikk og billedvevteknikk er også et viktig element. Mitt eget uttrykk er forenklet gjennom årene. Dette er en utvikling, ikke et bevist valg.
I løpet av et studieopphold i Japan, ble jeg "forført" av gamle antikke tekstiler i forskjellige kvaliteter. Jeg har i ettertid kombinert flossteknikken med fragmenter av disse stoffene, og kontrasten mellom floss i lin og de gamle tekstilene er fasinerende og inspirerende.
Inger Anne Utvåg
Sitat fra Holger Koefoed:
Inger Anne Utvåg arbeider innene vevteknikk som har dype røtter i nordnorsk kvinnekultur. Om utgangspunktet for Utvågs interesse for denne vevteknikk var etnopreget, har det ikke hindret henne i å utvikle et helt personlig uttrykk.
Inger AnneUtvåg har fornyet teknikken og utnyttet den flossvirkningen denne teknikken gir i sine vevde flater med et vibrerende lys. Teppenes uttrykk forutsetter en streng komposisjon og en myk, lyrisk fargevirkning som danner basis for den poetiske kraft hun lader sine arbeider med.
Helge A Wold:
For en ung og ærgjerrig student med sterk tilknytning til landsdelen, var møtet med ryene på Kjerringøy Handelssted en avgjørende inspirasjonskilde for egen kunstnerisk utvikling. Bortsett fra at tradisjonen i seg selv var et sterkt budskap, så Inger Anne Utvåg også ryenes geometriske mønstre og bokstaver som et symbolsk uttrykk for kjærlighet og skaperglede - og for samholdet mellom kvinne og mann i ei tid som ellers ikke var kjent for å slippe løs de helt store følelser.
Siden den gang har Inger Anne Utvåg utforsket landsdelens ryetradisjoner og utviklet den gamle teknikken i et helt personlig og kunstnerisk nyskapende uttrykk. Hun har rendyrket veveteknikken og tatt i bruk materialer som var utenkelige i de gamle båtryene - bl.a. silke og lin. Dermed får hun adskillig større muligheter til å dikte med lys- og fargevirkninger enn de gamle ryeveverskene hadde. Om Inger Anne Utvågs ryer kan virke aldri så moderne og ukonvensjonelle, er det liten tvil om de har trådene sine godt festa nordpå. Det lukter ikke tjære eller tran av dem, men de er likevel vitnesbyrd om et landskap og en stemning som vekker gjenkjenning. Mens de gamle ryene fremstår som grå, slitte hverdagsdikt, gjenskaper Inger Anne Utvågs dristige tepper det overskuddet og den skapergleden som landsdelens kvinner i århundrer har lagt inn i sine ryer.
De gamle ryene var bruksting - de beskyttet og varmet i en landsdel som fra naturens side ikke var av av de mest gjestmilde. Mon tro om ikke Inger Anne Utvågs ryer også har evnen til å varme mang en frossen skjel, og føre oss inn i et landskap som både kjennes nytt og vekker erindring?
Holger Koefoed
Sitat fra Ferdinand Finne om Inger Anne sin kunst:
Lyset fra Nordland avspeiler seg i dine tepper, Inger Anne.
Da jeg kom inni biblioteksalen i Harstad under festspillene og så dine tepper på veggene, var det som å vandre inn i en blomstereng. Som å bli opptatt i en blomstereng. Det lyriske. Fargene og lyset i dem utsa en poesi, helt din egen. Sammenligningen med poesi ga seg selv og ble understreket av et overflødighetshorn med markblomster på flygelet - tepper og toner og blomster ble ett.
Det er lys og glede i dine tepper, Inger Anne. Som det er i deg selv.
Ferdinand Finne
Vi gleder oss stort til å vise frem Inger Anne Utvåg sine arbeider i Zahlfjøsen sin sommerutstilling,
og anbefaler alle besøkende å ta turen innom mellom 25.juni og 22. august.
Karl Erik Harr maleri og litografi
Karl Erik Harr har malt Kjerringøy siden 1960-tallet og bor i sitt andre hjem her deler av året. Vi har litografier og bøker relatert til illustrasjoner av Hamsun bøkene i vår salgsavdeling. I tillegg har vi en del kort og plakater til salgs.
Ut over dette har han over 100 bilder i den faste utstillingen "Hamsun i film og kunst".
Mer av Karl Erik harr sin kunst kan sees i bygningen rett over Zahltunet, i hans eget "Harrmuseum". Her finnes store , mektige malerier av kystkultur og natur. Vel verdt et besøk!
Bildene under er fra utstillingen i 2012 "Strandåtind mitt fjell".
Ut over dette har han over 100 bilder i den faste utstillingen "Hamsun i film og kunst".
Mer av Karl Erik harr sin kunst kan sees i bygningen rett over Zahltunet, i hans eget "Harrmuseum". Her finnes store , mektige malerier av kystkultur og natur. Vel verdt et besøk!
Bildene under er fra utstillingen i 2012 "Strandåtind mitt fjell".
Vi har flere utstillere i galleriet i inngangspartiet på andre etasje:
|
|
Gjesteutstillere sommeren 2021:
Gabrielle Kielland og Inger Meyer

GABRIELLE KIELLAND
Født 1945.
Utdannet ved Statens Håndverks- og Kunstindustriskole i Oslo 1962 -66.
Gabrielle Kielland har oppnådd stor popularitet med sin fargesterke grafikk med en særegen stofflighet.
Med over 100 utstillinger gjennom snart 50 år har Gabrielle Kielland vært en betydelig aktør i kunstlivet. Hun er innkjøpt av blant andre Nasjonalgalleriet, Riksgalleriet og Norsk Kulturråd.
Gabrielle Kielland arbeider i ulike teknikker. Enten det er på litosteinen eller på lerretet, fremkaller hun alltid en gåtefull og sanselig stemning i bildene sine. Frem fra et kraftig, fargemettet bakteppe – som ofte avdekker hennes fortid med tekstilkunst, trer det frem en fortellende tegning - av mennesker, dyr eller mytologiske skikkelser.
Bildene er preget av hennes tilknytning til den europeiske figurative tradisjonen. Med sikker strek og uttrykksfull koloritt formidler hun historier om mellommenneskelige forhold.
«Et bilde må ha hemmeligheter i seg. Et godt bilde skal være uforutsigbart», sier hun selv.
Kunstverk av Gabrielle Kielland

INGER MEYER
Født i Sandnessjøen 1.10 1963
Bodde perioden 1991 -2005 i USA, Singapore, Indonesia og Malaysia. Etter noen år i Norge, flyttet hun tilbake til USA 2011-2014.
Nå bosatt på Herøy på Helgeland hvor hun driver et lite galleri.
Datter av kunstneren Hans Nordeng 1918-1991
Arbeider i all hovedsak med oljemaleri. Det nordnorske lyset og været inspirerer.
Naturen og stillheten; Stillheten kan være øredøvende voldsom. "Katedral-følelsen" - naturens storslagenhet som kan gi oss gåsehud, ordløs begeistring og fred i sjelen.
Øyenstikkeren er et mye brukt motiv. Den lette skjøre og delikate skapningen som mange av oss føler en viss angst for. Stilisert og forenklet settes den inn i mer eller mindre abstrakte omgivelser.
Nordlyset er et motiv som stadig kommer tilbake- helt siden det aller første ble solgt i USA i 1996.
Født i Sandnessjøen 1.10 1963
Bodde perioden 1991 -2005 i USA, Singapore, Indonesia og Malaysia. Etter noen år i Norge, flyttet hun tilbake til USA 2011-2014.
Nå bosatt på Herøy på Helgeland hvor hun driver et lite galleri.
Datter av kunstneren Hans Nordeng 1918-1991
Arbeider i all hovedsak med oljemaleri. Det nordnorske lyset og været inspirerer.
Naturen og stillheten; Stillheten kan være øredøvende voldsom. "Katedral-følelsen" - naturens storslagenhet som kan gi oss gåsehud, ordløs begeistring og fred i sjelen.
Øyenstikkeren er et mye brukt motiv. Den lette skjøre og delikate skapningen som mange av oss føler en viss angst for. Stilisert og forenklet settes den inn i mer eller mindre abstrakte omgivelser.
Nordlyset er et motiv som stadig kommer tilbake- helt siden det aller første ble solgt i USA i 1996.
Gjesteutstillere sommeren 2020:
Tor Kvarv og Roger Johansen

Tor Kvarv
Født 1953 i Bodø. Han er avistegner og billedkunstner som arbeider med maleri, tegning og grafikk. Han arbeidet i noen år som lærer i grunnskolen i Bodø, hvor hans elever kjente ham i særdeleshet for hans forkjærlighet for matematikk. . Han har hatt flere elever, deriblant maleren Tone Aaness.
Kvarv var med på starten av Nordnorske Bildende Kunstnere i 1971. Han begynte som avistegner for Nordland Framtid i 1976. Han begynte å arbeide med grafikk, særlig koldnålsradering, på 1980-tallet. Han har siden hatt utstillinger over hele Norge og i utlandet, og ble innkjøpt av Nasjonalgalleriet og Norsk kulturråd med to kulepenntegninger i 1977, etter en utstilling han deltok på i Oslo Kunstforening.
Født 1953 i Bodø. Han er avistegner og billedkunstner som arbeider med maleri, tegning og grafikk. Han arbeidet i noen år som lærer i grunnskolen i Bodø, hvor hans elever kjente ham i særdeleshet for hans forkjærlighet for matematikk. . Han har hatt flere elever, deriblant maleren Tone Aaness.
Kvarv var med på starten av Nordnorske Bildende Kunstnere i 1971. Han begynte som avistegner for Nordland Framtid i 1976. Han begynte å arbeide med grafikk, særlig koldnålsradering, på 1980-tallet. Han har siden hatt utstillinger over hele Norge og i utlandet, og ble innkjøpt av Nasjonalgalleriet og Norsk kulturråd med to kulepenntegninger i 1977, etter en utstilling han deltok på i Oslo Kunstforening.

Roger Johansen
Født 1965 er fra Bodø, bosatt på Kjerringøy. Han er utdannet marinbiolog og har tilleggsutdanning i bl.a. visuell kommunikasjon.
Han har drevet lenge med foto og har hatt enkeltbilder utstilt i Leningrad/Bodø (1987), Svalbard/Tromsø (1997) og Bodø (2015). Han har jobbet med naturforvaltning og reiseliv, og da spesielt med foto og film som virkemiddel.
Dette er hans første salgsutstilling, rundt 20 foto med tema «lyset». Motivene er natur- og kulturmiljø, mest fra Kjerringøy, til ulike årstider og lyssettinger.
Født 1965 er fra Bodø, bosatt på Kjerringøy. Han er utdannet marinbiolog og har tilleggsutdanning i bl.a. visuell kommunikasjon.
Han har drevet lenge med foto og har hatt enkeltbilder utstilt i Leningrad/Bodø (1987), Svalbard/Tromsø (1997) og Bodø (2015). Han har jobbet med naturforvaltning og reiseliv, og da spesielt med foto og film som virkemiddel.
Dette er hans første salgsutstilling, rundt 20 foto med tema «lyset». Motivene er natur- og kulturmiljø, mest fra Kjerringøy, til ulike årstider og lyssettinger.
Gjesteutstillere sommeren 2019:
Hugo Aasjord og Håkon Bleken
Hugo Aasjord er blitt innkjøpt av blant andre Norsk kulturråd, Nordnorsk Kunstmuseum, Troms fylkeskommune og Riksgalleriet. Hans malerier har ofte et maritimt preg, som også kan assosieres med menneskets seilas mot det ukjente.
|
Håkon Bleken (f. 1929) fra Trondheim er en av Norges fremste samtidskunstnere. Han er representert i sentrale gallerier og museer, og har utført omfattende utsmykningsoppgaver.
Han har gjort seg bemerket med en rekke store utsmyknings-oppgaver, som illustratør til kjente litterære verker og som portrettør av kjente skikkelser som Kong Olav V., Wenche Foss og Liv Ullmann. I tillegg har han et stort og engasjert publikum. Den etter hvert legendariske maleren og grafikeren er fremdeles like aktiv kunstnerisk og i samfunnsdebatten - i en alder av 90 år! I Galleri Zahlfjøsen stiller han ut bl.a. 12 grafiske trykk med illustrasjoner fra Knut Hamsuns bok Mysterier. |
2018 Sommerutstilling i Blåsalen:
Are Andreassen og Marit Ellisiv Bakken
Marit (utstiller), Tone (daglig leder og gallerist), Vegard (medhjelper), Are (utstiller) og Tjafsen Foto: Halvdan Sivertsen
Årets utstillere i 2018 var Are Andreassen fra Fleinvær og Marit Ellisiv Bakken fra Bodø. Begge to er sterkt opptatt av naturen rundt oss og hvordan vi behandler den. Er vi på rett vei, eller må det skje en endring? Link til Are Andreassen sin facebookside: www.facebook.com/AreAUtstilling/ |
2017 sommerutstilling i Blåsalen:
Ørnulf Opdahl
I 2017 var årets kunstner Ørnulf Opdahl. Sommerutstillingen åpnet med en tale ved Karl Erik Harr, kulturinnsalg og servering.
Ørnulf Opdahl (født 5. januar 1944 i Ålesund) er en norsk billedkunstner, som nå er bosatt på Godøy i Giske kommune like utenfor Ålesund. Studier av figurer og landskaper i malerier og litografier står sentralt i arbeidene til Opdahl, og særlig arbeidene med kystlandskaper har gitt Opdahl omtale som en stor romantiker i norsk samtidskunst. Kunstnerens meritter omfatter en lang rekke kollektiv- og separatutstillinger i inn- og utland, samt oppkjøp av de fleste faste, offentlige kunstsamlingene. Opdahl har sin utdannelse fra Statens Håndverks- og Kunstindustriskole og fra Statens kunstakademi, hvor han senere, i årene 1985–92, var professor.I tillegg hadde vår populære kunstner Lars Erik Karlsen en utstilling i det lille rommet ved siden av Blåsalen med mange og nye litografier i hele sommer. |
2015 sommerutstilling i Blåsalen:
Yngve Reidar Vold og Rolf Nerli
Yngve Reidar Vold stilte ut litografi og Rolf Nerli stilte ut maleri og litografi.
Rolf Nerli - maleri
Yngve Reidar Vold - litografi
2014 sommerutstilling i Blåsalen:
Jan Harr
Lykkelige bilder "SOMMER - dager og netter"
I 2014 var Jan Harr hovedutstiller i Zahlfjøsen. Jan Harr debuterte allerede i 1967 før storebror Karl Erik. Han kom da inn i norsk kunst med noe nytt. Inspirert av Hertervig og Balke introduserte han et romantisk kunstsyn. Senere har Jan Harr gått sine helt egne veier. Blomstereng og nattstemninger, sommerstemninger ved snøflekkete fjell, ofte i sarte pastellfarger er hans kjennetegn. Jan Harr har stilt ut i inn- og utland, og er innkjøpt av Nasjonalgalleriet. Han har et stort publikum over det ganske land, og er en flittig utstiller. Men det er først gang han stiller ut hos oss på Kjerringøy. Før har han hatt enkeltarbeider på våre kollektiv-utstillinger, men nå får vi et ”one man show” for første gang. ”Lykkelige bilder” kalte Ivar Alver sin bok om Jan Harr – og det er lykkelige stemninger han viser oss av den intime natur. Nærbilder av blomster og gress – ofte inspirert av Hollandsk blomstermakeri. ”Det var du som fikk nordnorske fotografer til å legge seg ned i gresset” har en av våre store fotografer sagt. |
Utstilling med blomstermaleren Jan Harr! Maleri og litografi.
Se artikkel i Avisa Nordland |
Lars Erik Karlsen
Irena Jovic
Eva Harr